ניהול נכון ויעיל
02/06/2022

איך מנהלים מעבר לענן בקלות?

https://imagedelivery.net/96rXur4ZJ5lf0RWFpqlHvQ/510d6c37-6b6f-480e-cbc6-deb99166ff00/public
אלכס פרידמן- סמנכ"ל שיווק ומכירות
5 דקות

האם הייתם רוצים להיות מסוגלים להתמודד מול המתחרים הגדולים ביותר שלכם, בכל הנוגע ליכולות מחשוב? מה דעתכם על גמישות מלאה בצריכת שירותים מסוג זה? וכל זאת באופן שאפילו חוסך לכם במשאבים רבים! באמצעות מעבר רחב או חלקי לשימוש בשירותי ענן, זה בהחלט ניתן להשגה. עם זאת, כדי לממש את אוסף התועלות המרשים שגלום בכך, חשוב לשים לב למספר דברים ולהתכונן היטב מראש.

איך מנהלים מעבר לענן בקלות

 

מעבר לענן - למי כדאי לעבור?

כמעט לכל עסק כדאי לעבור במידה כזו או אחרת לשימוש בשירותי ענן. מעבר מלא הוא לא ריאלי, משום שיש צורך במחשוב פנימי כדי להתחבר למחשוב המרוחק בענן. מזה כמה שנים רוב העסקים מרחיבים בהדרגה את היקף השימוש בשירותי ענן ונהנים כתוצאה מכך מתועלות רבות (ראו הרחבה כאן בהמשך). מעבר לענן כדאי ומיושם בעסקים מכל גודל. עם זאת, הוא אטרקטיבי במיוחד עבור שני סוגי עסקים:

 

  • עסקים קטנים - אלה העסקים אשר לרוב אין להם מחלקת מחשוב וצוות מחשוב פנימיים. גם תקציביהם לנושא זה לרוב מוגבלים והדבר מסרבל יוזמות עסקיות חדשות מבוססות מחשוב. מחשוב ענן פותר אתגרים כאלה, באופן מצוין.
  • עסקים עם פעילות בשינוי רב - יש עסקים אשר הצורך שלהם בתשתיות מחשוב משתנה מאוד ולעתים קרובות. הדבר עשוי לנבוע מסיבות רבות, כגון שינויים עונתיים או עסק בצמיחה מהירה. מחשוב ענן מספק את הגמישות שמאפשרת שינוי קל ומהיר.

 

מעבר לענן - מה כדאי להכין מראש?

מעבר לענן עשוי לכלול שלבים רבים, בהתאם להיקף השימוש המתוכנן בשירותים אלה. הדבר יושפע כמובן, גם מסוג המערכות שרוצים להחליף בשירותי ענן - חלקן יותר מרכזיות לפעילות העסקית השוטפת וחלקן פחות. בין השאר, ייכללו במעבר השלבים הבאים:

 

1. השלמת ידע

השלמת ידע חסר בנושא זה, הן מבחינת שירותי ענן בכלל והן לגבי שירותים ספציפיים שבהם מתעניינים. מומלץ מאוד להיעזר לשם כך ביועצים מנוסים. כמו כן, מהיבט הידע החסר, כדאי לקחת בחשבון הדרכות שיידרשו בהמשך.

 

2. הגדרת אחראים

חשוב להגדיר מי אחראי לפרויקט המעבר, כולל הגדרת תפקידים ואחריות. עקרונית, כדאי לשלב בשינוי מסוג זה גם נציגים בכירים של ההנהלה וכמובן את האחראי על המחשוב בעסק.

 

3. הגדרת יעדים

לא מבצעים שינוי עסקי משמעותי מבלי להגדיר יעדים בצורה מפורטת וברורה.

 

4. תכנון מפורט

בהמשך, יהיה צורך להתקדם לתכנון מעשי מפורט של השינויים המבוקשים. יש לקחת בחשבון בהקשר זה את מגוון השינויים שיידרשו וכיצד לבצע אותם באופן אופטימאלי, עם כמה שפחות הפרעה לפעילות השוטפת. מחשוב ענן אמנם מצמצם מערכות מחשוב פנימיות, אבל הוא עשוי לדרוש שיפור במערכות תקשורת ואבטחה. כמו כן, מדובר כמובן על שינויים בתהליכי עבודה. היבט נוסף הוא הטיפול בציוד שלא יידרש יותר, וצמצום בכוח האדם לטיפול בו.

 

5. קביעת מדדים להצלחה

חיוני לוודא שהשינויים יבוצעו בצורה זהירה, מחושבת ומפוקחת. לשם כך, צריך לקבוע מראש מדדים מספריים ברורים. למשל, במצב שבו עובדים מתקשרים מול מערכת מחשוב מסוימת ברשת הפנימית של העסק ומעוניינים לעבור לשרות ענן מקביל. יש לוודא שהגישה למערכת המרוחקת תהיה זמינה ויעילה לא פחות.

 

6. בחירת ספק ומעבר

בחירת ספק ענן שאמין בעיניכם וגם מתאים לדרישותיכם.

 

7. בדיקות ומעקב

בדיקת מערכות יסודית לאחר המעבר, והתחלת פעילות בענן תוך כדי ניטור המצב.

 

היתרונות במעבר משרד לענן

מעבר משרד לענן, ובכלל החלפת מערכות עסקיות ומערכות מחשוב שונות בשירותי ענן, מספקים בין השאר:

  • גמישות רבה - יכולת להשתמש במשאבים שונים בהיקף רצוי, תוך שינוי הדרישות בקלות ובמהירות. זאת ללא צורך בהתאמות במערכות המחשוב הפנימיות או ברכש חומרה נוספת (כמו מדיות אחסון חדשות).
  • חיסכון ניכר במשאבים - מעבר ממודל של בעלות על ציוד ותחזוקתו לבד, למודל של שכירת הציוד. שינוי זה חוסך משאבים רבים מבחינת כסף, זמן וכוח אדם.
  • יכולת התמקדות בעיקר - בעזרת המשאבים שהתפנו, ניתן להשקיע כעת יותר בכיוונים אחרים, כולל באפיקים שהם יותר בליבה העסקית של הארגון ופחות בהיבטים של תשתיות ותפעול שוטף.
  • פריצת מגבלות - מגבלות תקציב המחשוב ובכלל מגבלות משאבים לנושא זה יפריעו פחות. למשל מגבלות מקום פיזי - את משאבי המחשוב בענן אין צורך לאחסן אצלכם ולשירותי הענן ניתן לגשת מכל מקום. עוד היבט של פריצת מגבלות, יתבטא ביכולת להתחרות עם מתחרים גדולים במיוחד תודות ליכולת לשכור שירותי מחשוב מתקדמים במיוחד, שלא הייתם מרשים לעצמכם לרכוש.
  • שרידות - שירותי ענן תורמים גם ליכולת להתמודד עם מצבי חירום במחשוב ולהבטיח המשכיות עסקית.

 

הסיכונים במעבר לענן

מעבר לשירותי ענן עשוי להציב גם סיכונים שיש לקחת בחשבון, הן סביב השינוי והן לגבי השימוש בסוג שירותים כזה.

  • חריגה מהתכנון - ככל שתוכנית המעבר מורכבת, כך עולה הסבירות שתראו חריגות ממנה, למשל בתקציב, בזמנים, וכדומה.
  • צמצום השליטה - בניגוד למערכות מידע פנימיות, שירותי ענן לא נמצאים בשליטתכם המלאה. הוצאת מידע ותהליכים קריטיים לספק חיצוני באופן כזה מציבה מגוון סיכוני אבטחה, פרטיות ותאימות לרגולציה.
  • היבטי תקשורת - המעבר משירותים ברשת הפנימית בעסק לשירותי ענן, מחייב תקשורת מול הספק המרוחק. תקשורת זו מציבה דרישות טכניות, כולל תקלות אפשריות וגם סיכוני אבטחה.
  • תלות בספק החיצוני - לשם השימוש בשירות, תהיו תלויים בספק החיצוני. הדבר עשוי להיות משמעותי ככל שמדובר בשירות קריטי לפעילותכם השוטפת.
  • לא הכול מתאים - לא כל דבר אפשר, מתאים או משתלם להחליף בשירות ענן.

 

ייעוץ לקראת המעבר לענן

כפי שהזכרנו בהתחלה, כדאי להיעזר ביועצים לנושא זה. יש לגבי היועצים שני סוגים עיקריים. מחד, יועצי מחשוב כלליים שעוסקים גם בכך. מאידך, ספקי ענן, אשר מתמחים ויכולים כמובן גם לייעץ, לגבי שירותי הענן הספציפיים שהם מציעים (למשל אנחנו מספקים יעוץ על ידי מומחים בתחום המרכזיות בענן).

 

לסיכום

שירותי ענן הם כיום כלי עזר חיוני ורב אפשרויות. מאחר שהם כבר חלק סטנדרטי במחשוב העסקי, מומלץ מאוד שלא להישאר מאחור. התועלות רבות, הגמישות שמקלה על ניסוי שירותים אלה ומעבר אליהם והעלויות נוחות הופכו את השירות למומלץ מאוד. אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר עוד היום, כדי למנף את יתרונות הענן לטובתכם ולטובת העסק שלכם.

מיגרציה לענן טלפוניה

פוסטים נבחרים

מטוס נייר אדום

אם לא תרשמו, איך תגלו את החידושים ?

אם תרשמו, נדאג לשלוח לכם רק חדשות שמעניינות את העסק שלך