ניהול נכון ויעיל
15/03/2022

הקלטת שיחות - איך לעשות את זה נכון ולמנף את העסק שלך

https://imagedelivery.net/96rXur4ZJ5lf0RWFpqlHvQ/9e65df72-fe5c-482e-1a42-46948cffb400/public
דוראל מזרחי | יועץ תקשורת בכיר
7 דקות

הקלטת שיחות איננה דבר חדש בעסקים. עם זאת, תחום זה התפתח עם השנים במידה רבה ובהתמדה. להקלטת שיחות יש שימושים רבים עבור עסקים, אך במקביל, יש לה גם השלכות חוקיות וטכניות שחשוב להיות מודעים להן. אם אתם בעלי עסקים שמתעניינים בשירותי טלפוניה ומרכזיה טלפונית הכנתי לכם הסבר תמציתי של נקודות מרכזיות שכדאי שתדעו בהקשר להקלטת שיחות. 

אילוסטרציה של אשה שיושבת על מסך מחשב עם המחשב שלה פתוח וגבר שצועד על המחשב ומביט בטלפון כאשר ברק של המחשב יש הקלטות שיחה

 

על מה השירות הזה?

הקלטת שיחות היא בבסיסה כל הקלטה של שיחה קולית או שיחה אשר מתבצעת באמצעים אלקטרוניים. שירות הקלטת שיחות הוא אחד השירותים החשובים במסגרת שירותי טלפוניה לעסקים. שירות כזה מקל על ביצוע הקלטות שיחה ומרחיב את האפשרויות עבור עסקים סביב ההקלטה. עסקים רבים מאוד משתמשים בכך בנסיבות מגוונות.

חוק הקלטת שיחות – כל מה שצריך לדעת

מבחינת החוק, יש מורכבות רבה ודקויות לא מעטות בנושא . אגב, היכן שיש התלבטויות בנידון, חשוב ומומלץ להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בכך, ועבור עסקים התייעצות והתעמקות כזו היא גישה זהירה וכדאית. קחו בחשבון שאם וכאשר מדובר בסכסוכים עסקיים ומשפטיים שונים, להקלטה עשוי להיות תפקיד גדול ואף מכריע. על רקע זה, יש משמעות ניכרת לשאלת החוקיות שלה. כך שפרטי הפרטים הקטנים בנידון, הם בהחלט דבר שבו רצוי להתעמק, אם יש ספק. עם זאת, העקרונות הבסיסיים של החוק הישראלי לגבי הקלטת שיחות פשוטים למדי, ומתמצים בשני ההיבטים הבאים:

 

1. להיות צד בשיחה - לכל מי שהוא צד לשיחה, כלומר משתתף בה באופן פעיל, מותר להקליט אותה.

2. לא חייבים ליידע - לא חייבים ליידע את המשתתפים האחרים בשיחה שהשיחה מוקלטת.

 

נוסף על כך, נציין כי:

 

1. מותר לידע - אין מניעה לידע את המוקלטים שאתם מקליטים אותם. ואכן, עסקים נוהגים לשלב במערכת הטלפוניה הודעה למתקשרים אליה כי "חלק מהשיחות מוקלטות לשם שיפור השירות" וכדומה.

2. מותר להקליט ברשות - גם אם אתם לא צד לשיחה מותר להקליט אותה ברשות הצדדים לשיחה, אך חשוב לשים לב שההרשאה הזו תהיה בת הוכחה.

 

מתי אסור להקליט שיחות?

למי שאינו צד בשיחה אסור להקליט שיחות, למשל במצבים שבהם אינכם משתתפים פעילים בשיחה. אם אתם למשל יושבים בבית קפה ובשולחן לידכם מתנהלת שיחה עסקית מרתקת שמאוד בא לכם להקליט - אסור לכם, לפחות כל עוד אין את הסכמת המשתתפים בשיחה.

במקצועות מיוחדים יש הנחיות מיוחדות בנוגע להיבט החוקי של הקלטת שיחות למי שעוסקים במקצועות ספציפיים, דוגמת עורכי דין. מקצוענים בתחומים שבהם מדובר אמורים להכיר את החוק מבחינה זו.

 

מהם היתרונות העסקיים הבולטים בהקלטת שיחות?

1. הוכחה - הקלטה היא הוכחה לדברים שנאמרו וזוהי סיבה בולטת וידועה לשימוש בכך.

2. תיעוד - בעסקים נדרש פעמים רבות תיעוד מסודר של דברים אשר מושמעים בשיחות, למשל בשיחה עם לקוח לגבי תלונה שיש לו או בשיחת ועידה חשובה.

3. התייעלות - בהקשר עסקי, הקלטות שיחות משמשות פעמים רבות למטרת ייעול האינטראקציה עם גורמים שונים, למשל במחלקת שירות לקוחות או מכירות, אשר בהן ניתן להקליט שיחות שונות. לאחר מכן, באמצעות ניתוח השיחות, ניתן לזהות נקודות טעונות שיפור או להיפך - להדגים בעזרתן פעילות נכונה ומומלצת. יכולות אלה עשויות לסייע בהכשרת עובדים למכירות ושירות ובשיפור האינטראקציה שלהם עם הלקוחות.

4. עיבוד מידע - קל יותר לשמור מידע המושמע קולית באמצעות הקלטה מאשר לרשום טקסט ארוך למשל.

5. מיקוד בשיחה - אם גם חשוב לכם לתעד וגם חשוב להתרכז בשיחה עצמה, היכולת להקליט משחררת אתכם מהעול של התיעוד. הודות להקלטה, אתם פנויים מנטאלית להתמקד בשיחה עצמה.איש עסקים יושב מול מיקרופון מצד אחד ועובדת מהבית מצד שני והשיחה מוקלטת

 

האם אני זקוק להקלטת שיחות?

התשובה הקצרה לשאלה זו היא כן. לכל עסק חשוב שתהיה לכל הפחות האפשרות להקליט שיחות בצורה יעילה. לכאורה, ייתכן שאין לכם באופן מיידי שימוש לכך, אך אם תתעמקו בנושא אתם עשויים לשנות את דעתכם.

 

סיכום

כאמור, גם אם אין לכם צורך מיידי בהקלטת שיחות, כדאי ומומלץ שתהיה אפשרות כזו ולהיות ערוכים איתה, משום ששירותי מרכזייה טלפונית מומלצים לכל עסק מתקדם.  במילא כלולה בכך, אז מדוע שלא לבדוק את שני הדברים גם יחד ולמנף אותם לתועלת העסק?

 

בהצלחה!

 

הקלטת שיחות

פוסטים נבחרים

מטוס נייר אדום

אם לא תרשמו, איך תגלו את החידושים ?

אם תרשמו, נדאג לשלוח לכם רק חדשות שמעניינות את העסק שלך