טכנולוגיה וחדשנות

מערכת תקשורת: כל הפרטים שכדאי לדעת!

https://www.voicenter.com/media/lyggfzzd/voicenter-1.jpg
ניצן גוטמן | מנכ"ל מייסד-שותף
6-8 דקות

מערכות תקשורת הן מערכות להעברת מידע בשיטה אשר מוסכמת על כל משתמשי המערכת. היום זמינות מערכות תקשורת מתקדמות ביותר, כגון מרכזייה בענן לעסקים. אגב, עסקים רבים בוחרים לעשות את התהליך של העברת התקשורת הארגונית לענן. ממה מערכות כאלה בנויות? איך מתחזקים מערכת כזו? במאמר זה תקבלו את המידע המלא.

 

מרכיבי מערכת התקשורת

במבט על שמפשט את הדברים, אפשר לתאר מערכות תקשורת כבנויות מרכיבים אלה:

 

מקור המסר

מקור המסר במערכת תקשורת הוא מי ששולח אותו, בין אם זה אדם, מחשב או מכונה.

 

המסר עצמו

מסר התקשורת עשוי להיות במגוון רחב של פורמטים. זה עשוי להיות למשל מסר טקסטואלי של "כן" או "לא", זה יכול להיות גם ייצוג מוסכם שלהם, כגון V או 1 לסימון "כן" והסימן – או 0 לסימון "לא".

 

אמצעי העברת המסר

אמצעי מוסכם להעברת המסר, אשר מחבר בין מקור המסר למי שאמורים לקלוט אותו.

 

קולט המסר

עשוי להיות קולט מסר יחיד (כמו בשיחת טלפון פשוטה) או קולטים רבים (כמו בכריזה במגפון). זו עשויה להיות רשימה מוגדרת מראש של קולטים כאלה, כמו בהפצת עדכון לרשימת דיוור. זה יכול להיות גם מסר שמשודר באופן פתוח, לכל מי שמעוניין להתחבר למערכת ולקלוט אותו, למשל הודעות דוברות של משרד ממשלתי ברשת חברתית נפוצה.

 

השפעת המסר

לכל מסר שמתקבל בסוף תהליך שידור עשויות להיות השפעות כאלה ואחרות. הכול בהתאם לאופן שבו מתוכננת המערכת ולשימושים המוסכמים בה. נאמר שזו למשל מערכת בטיחות למפעל ויש מנגנון בקרה שמזהה התחממות יתר במכל של חומר מסוכן, אשר אמור להישמר בטמפרטורה מסוימת. המנגנון עשוי לשלוח באמצעות מערכת התקשורת הפנימית במפעל הודעה לאדם שאחראי על כך, ובמקביל לשלוח אות פיקוד שיכבה את חימום המכל.

 

מהו "רעש" במערכת תקשורת?

בעולם התקשורת מוכר וחשוב גם מושג ה"רעש". אלה כמה עובדות שיסייעו להבין זאת:

  • רכיב לא רצוי – ההיבט המהותי המרכזי של רעש בתקשורת הוא בהיותו אלמנט מיותר ולא רצוי.
  • מסכן את התקשורת – רעש כזה עלול לשבש את התקשורת עצמה. ממש כמו במקרה של רעש קולי ברקע של שיחה בין שני אנשים. ברמה נמוכה הוא עשוי רק להפריע להם, אך אם הוא חזק, הרעש עלול ממש למנוע את הבנת הנאמר.
  • מגוון מקורות – עשויים להיות מקורות טכניים רבים לכניסת רעש למערכת, בהתאם לאופייה הטכני של המערכת שבה משתמשים.

 

תחזוקה של מערכות תקשורת

מערכות התקשורת למיניהן עשויות לדרוש גם ביצוע פעילויות תחזוקה שונות. תוכנות שכלולות במערכת מקבלות בדרך כלל עדכונים בכל כמה זמן וחשוב להתקין אותם בהקדם. לעיתים תוכנות מתיישנות ודורשות גם החלפה. ציוד התקשורת כולל כמובן גם חומרה והיא מעלה היבטי תחזוקה המושפעים מהעולם הפיזי שבו המערכת פועלת. למשל אנטנה אשר נפגעת מסופה עזה ומברד. היבט נוסף של התחזוקה, הוא לנטר את התקשורת כדי לוודא שהיא יעילה ומאובטחת. ניטור כזה עשוי לזהות למשל "רעש" מהסוג שהזכרנו קודם ואז יהיה צורך לנתח מהיכן הוא מגיע ולמצוא דרכים לבטל או לצמצם אותו. גם ללא רעש כזה, ייתכן מצב שבו התקשורת איטית מדי. מה גורם לכך? מה עושים בנידון? כמו כן, בדיקת מצב התקשורת עשויה לזהות סימנים חשודים מבחינת אבטחה, כגון שינוי של המידע באחת מתחנות הממסר שלו.

 

שאלות נפוצות

 

איך המידע עובר במערכת תקשורת?

אופן העברת המידע במערכת, תלוי בדרישות המיוחדות ממנה ובאופן שבו היא תוכננה כדי לענות עליהן. לאופן העברת המידע יש היבטים רבים, כגון מהירות ההעברה וכן תחנות שונות שהמידע עשוי לעבור דרכן. יש כמובן גם הפרוטוקולים המוסכמים של התקשורת, אשר המערכת כולה וכל הציוד שמתחבר אליה חייבים לפעול על פיהם.

 

האם אפשר להעביר מידע מוצפן?

מידע שמועבר במערכות תקשורת ניתן להצפנה, במגוון שיטות וברמות מורכבות שונות. הצפנה בסיסית היא היום אפשרות קלה וזולה למדי למימוש, לצד תוספת אבטחה משמעותית מאוד שהיא מספקת.

 

מה המשמעות של מערכת תקשורת?

מערכת תקשורת עשויה להיות אמצעי להעברת מידע ומסרים שונים. אך היא גם עשויה לכלול היבטים שונים של עיבוד מידע ולהיות מתוארת כמערכת מידע. במקביל, אפשר לראות גם מערכת תקשורת פשוטה כסוג בסיסי של מערכת מידע.

 

לסיכום

ברור שאנו נמצאים היום בנקודת זמן מרתקת מבחינת מערכות תקשורת. כחלק מעולם הטכנולוגיה המודרנית, מערכות אלה זמינות בהיקף נרחב ועדיין נמצאות בתהליכי התפתחות וחדשנות מואצים. בשביל עסקים, זה אומר יכולות מתקדמות מאוד אשר זמינות להם מיידית וגם יכולות חדשות אשר בוודאי יוסיפו ויתפתחו. למידע נוסף תוכלו להיכנס לעמוד הבית שלנו ולקרוא מאמרים נוספים בנושא.

פוסטים נבחרים

מטוס נייר אדום

אם לא תרשמו, איך תגלו את החידושים ?

אם תרשמו, נדאג לשלוח לכם רק חדשות שמעניינות את העסק שלך